Innholdsfortegnelse

Nå kan vi vurdere hvilke perspektiver forsikringsbransjen har og hvordan forsikringsbransjen sin fremtid kan se ut. Teknologier endrer forsikringssektoren drastisk og gir brukere og forsikringsselskaper nye muligheter.

Internet of Things (IoT)

Internet of Things (IoT) har revolusjonert mange sektorer, og forsikringsbransjen er ikke noe unntak. IoT-teknologien muliggjør automatisert datadeling fra tilkoblede enheter, noe som gir forsikringsselskaper tilgang til viktig data om kundenes aktiviteter og risikoer. Dette kan hjelpe forsikringsselskapene med å forhindre uventede hendelser som vannlekkasjer og brann.

Med IoT-enheter kan forsikringsselskaper få tilgang til data i sanntid om kundenes hjem, biler og andre eiendeler. For eksempel kan en røykvarsler eller en fuktsensor varsle forsikringsselskapet om potensielle risikoer før de blir til store skader. Dette gjør det mulig for selskapene å reagere raskt og forhindre skader på eiendommen og redusere kostnadene for kunden og forsikringsselskapet.

IoT-teknologi kan også bidra til å redusere forsikringspremiene for kundene. Ved å overvåke risikoer kan forsikringsselskapene tilby kunder som tar tiltak for å redusere risikoen lavere premier. Dette kan motivere kundene til å ta skritt for å forebygge skader og redusere risiko for seg selv og for selskapet.

IoT-teknologi vil fortsette å endre måten forsikringsbransjen opererer på. Det vil gi forsikringsselskaper tilgang til mer data som kan brukes til å forhindre skader og redusere kostnader. For kundene vil det bety lavere forsikringspremier og bedre beskyttelse mot uventede hendelser.

IoT har ikke bare påvirket forsikringsbransjen, men også andre sektorer, som for eksempel underholdningsindustrien. Plattformer som Chess.com og PokerStars har tatt i bruk IoT-teknologi for å tilby klassiske spill som poker og sjakk på nettet. Dette gjør det mulig for spillere å spille mot hverandre over hele verden, uten fysiske begrensninger.

IoT-teknologi brukes her til å koble spillere og deres enheter på nettet, slik at de kan kommunisere og samhandle i sanntid. Dette gir en sømløs spillopplevelse og muligheten til å spille når som helst og hvor som helst.

Ved å bruke IoT-teknologi, kan spillplattformer også overvåke spillernes atferd og samle inn data som kan brukes til å forbedre spillopplevelsen og forebygge svindel. Dette har gjort det mulig for plattformer som PokerStars og Chess.com å bli mer pålitelige og sikre, noe som har ført til en økning i populariteten og veksten av disse spillene på nettet.

IoT teknologi

XXL, en sportsvareforhandler, har tatt i bruk IoT-teknologi for å tilby en raskere og mer effektiv kjøpsopplevelse for kundene sine. Ved å bruke IoT-enheter, kan XXL tilby tjenester som klikk og hent innen 1 time. Dette betyr at kundene kan bestille produktene de ønsker online og hente dem fra butikken innen en time etter bestilling. Dette gir en mer fleksibel og praktisk handelserfaring for kundene.

På samme måte har strømmetjenester som HBO Max utnyttet IoT-teknologi for å tilby en mer personlig og skreddersydd innholdsopplevelse for brukerne. Ved å bruke IoT-enheter kan strømmetjenester samle inn data om brukernes preferanser og seervaner, og deretter bruke denne informasjonen til å tilby anbefalinger og skreddersydd innhold. Dette har gjort det mulig for strømmetjenester å gi en bedre brukeropplevelse og øke brukerengasjementet.

Til sammen viser disse eksemplene hvordan IoT-teknologi påvirker ulike sektorer og transformerer måten vi gjør ting på. Fra raskere og mer effektive kjøpsopplevelser til mer personlige og skreddersydde innholdsopplevelser, gir IoT-teknologi muligheter for innovasjon og vekst.

Telematikk

Telematikk er et avansert kjøretøystyringssystem, enkelt sagt. Hovedformålet er å gi sjåfører viktige tjenester eksternt. Telematikk gjør det mulig å løse sikkerhetsproblemer, sette opp fjerndiagnostikk, flåteadministrasjon, kontrollere navigasjons- og multimediefunksjoner, etc.

Potensialet til telematikk er enormt – det bidrar til å øke trafikksikkerheten, forbedre kjøreatferden, tilpasse forsikringspremieplaner for bileiere med tanke på deres behov, og gjøre bilforsikringssektoren mer lønnsom. I fremtiden vil høyteknologiske telematikkenheter bli brukt til sanntidsovervåking av bilulykkesforhold slik at forsikringsselskapene kan håndtere krav mer effektivt, og uredelige krav vil bli oppdaget umiddelbart.

Maskinlæring

Automatisering blir mulig på grunn av maskinlæringsalgoritmer. Foruten mer effektiv skadebehandling, kan også andre forsikrings relaterte rutineprosesser analyseres og behandles av intelligente algoritmer. Involvering av menneskelig arbeidskraft øker risikosjansene, mens maskinlæring sikrer høy nøyaktighet og hastighet.

Tenk deg for eksempel at en tørke angrep bøndenes landområder. Hvor lang tid vil det ta for forsikringsagenter å vurdere skadene og beregne erstatningsbeløpet? Vi tror det kan ta måneder. Maskinlæring vil gjøre det raskt og nøyaktig, og IoT vil også bli brukt her – for droner og smarte oppdrettssensorer.

Big data

Før bruken av avanserte datainnsamlings- og prosesseringsteknologier, kunne forsikringsagenter bare få tilgang til informasjon som inntekt, generell kredittvurdering, finansiell historie osv. Dette er nødvendige, men ufullstendige data.

Ved å bruke mulighetene til Big Data i tilpasset forsikringsprogramvare kan forsikringsagenter få tilgang til de mest varierte dataene og finne ut hvilken livsstil kunden har, hva hans helsetilstand er, hva er hans kjøpsvaner osv. Høyteknologiske metoder for å analysere slike data bidra til å studere de innsamlede dataene raskt, segmentere dem og lage unike prognoseforslag basert på de identifiserte mønstrene.

På den ene siden hjelper dette agenter med å gi en mer verdifull og personlig service. På den annen side bidrar det til å forbedre risikostyringen og beskytte bedrifter mot unødvendige kostnader.

Kunstig intelligens

Maskinlæring (ML) er en underavdeling av kunstig intelligens (AI). ML bruker matematiske datamodeller for å la datasystemer lære på egen hånd, uten forstyrrelser fra tredjeparter. AI er hele konseptet med en evne som lar datamaskiner imitere menneskelige kognitive funksjoner.

Derfor brukes AI for svindeldeteksjon, prediktiv analyse, forebygging av mulige skader slik at forsikringsselskaper kan utføre intelligente garantialgoritmer under skadebehandling. Dessuten hjelper AI forsikringsleverandører med å analysere forsikringsplaner og tilpasse dem til raskt skiftende kundebehov for å forbli konkurransedyktige i markedet.